Hotărârea nr. 6/2014 privind aprobarea Normelor de pregătire profesională continuă a auditorilor financiari a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 214 din 26.03.2014.
Prevederi :
Normele sunt adoptate în baza Standardului internaţional de educaţie nr. 7 privind dezvoltarea profesională continuă, denumit în continuare IES 7, emis de Federaţia Internaţională a Contabililor (IFAC).
Obiectivul pregătirii profesionale continue este acela de a menţine şi de a dezvolta competenţa profesională a auditorilor financiari în vederea realizării activităţii de audit financiar conform cerinţelor standardelor profesionale, reglementărilor, normelor şi regulilor din domeniu.
Aria de cuprindere a pregătirii profesionale continue
Camera trebuie să se asigure că auditorii financiari participă anual la programe adecvate de formare profesională continuă pentru a-şi menţine cunoştinţele teoretice,
competenţele şi valorile profesionale la un nivel înalt.
Cerinţele de pregătire profesională continuă se aplică tuturor auditorilor financiari, activi şi nonactivi.
Cerinţele de pregătire profesională continuă se realizează prin Programul de pregătire profesională continuă, aprobat anual de către Consiliul Camerei.
Organizarea Programului de pregătire profesională continuă
În cadrul Programului de pregătire profesională continuă, auditorii financiari trebuie să efectueze anual 40 de ore de formare profesională, după cum urmează:
a) 20 de ore structurate;
b) 20 de ore nestructurate.
Formarea profesională continuă structurată include participarea la cursurile profesionale anuale obligatorii, organizate de către Cameră în baza Programului anual de pregătire profesională, aprobat prin hotărâre a Consiliului Camerei.
Formarea profesională continuă nestructurată include:
a) participarea la cursuri/seminare în domeniu – se echivalează numărul de ore efectuate (dovedite prin adeverinţă/diplomă/certificat/atestat de participare în care se specifică denumirea cursului şi numărul de ore);
b) susţinerea de cursuri în domeniu, ca lector – se echivalează 20 de ore (dovedite prin adeverinţă/declaraţie pe propria răspundere care să ateste susţinerea de cursuri);
c) participarea la activitatea Grupului de lucru al Camerei sau în cadrul oricărei comisii profesionale numite la nivelul Camerei sau la nivelul altor organisme profesionale din domeniu – se echivalează 10 ore/şedinţă (participarea la lucrările diferitelor comisii numite la nivelul organismelor profesionale din domeniu se atestă pe bază de adeverinţă, eliberată de respectivul organism profesional);
d) participarea la congrese sau conferinţe organizate de Cameră şi de alte organisme sau instituţii profesionale din domeniu pe plan naţional sau internaţional (organisme membre IFAC) – se echivalează câte 6 ore pentru fiecare manifestare de specialitate (dovedite prin atestatul/diploma/certificatul/ adeverinţa/confirmarea electronică de participare);
e) participarea la cursurile organizate de organismele profesionale din domeniu, pe plan naţional sau internaţional [Corpul Experţilor Contabili şi al Contabililor Autorizaţi din România (CECCAR), Camera Consultanţilor Fiscali (CCF), Asociaţia Naţională a Evaluatorilor Autorizaţi din România (ANEVAR), Institutul Naţional pentru Pregătirea Practicienilor în Insolvenţă (INPPI) şi altele], cu care Camera are protocoale de colaborare. Se echivalează numărul de ore efectuate, în baza atestatului/adeverinţei/certificatului/diplomei de participare care conţine cel puţin denumirea cursului şi numărul de ore efectuate;
f) participarea la studii postuniversitare, master sau doctorat în domeniu – se echivalează 20 de ore; echivalarea se face pe bază de atestat/adeverinţă/diplomă/certificat, după caz;
g) publicarea unei cărţi în domeniu – se echivalează 20 de ore, în baza unei declaraţii pe propria răspundere în care să se specifice cel puţin următoarele elemente: titlul cărţii, autorul/autorii, editura, anul apariţiei, ISBN-ul;
h) activitatea desfăşurată în calitate de îndrumător de stagiu – se echivalează 5 ore pentru fiecare stagiar, în baza raportului îndrumătorului de stagiu referitor la activitatea desfăşurată pe parcursul anului împreună cu stagiarul;
i) elaborarea, publicarea şi recenzia de materiale de specialitate (documentul să aibă minimum 3 pagini) – se echivalează 5 ore/material. Echivalarea se face în baza copiilor de pe materialele de specialitate publicate;
j) participarea la elaborarea de studii/cercetări/ rapoarte/legislaţie de specialitate (documentul să aibă minimum 2 pagini) – se echivalează 5 ore/material, în baza adeverinţei/declaraţiei pe propria răspundere care să ateste participarea la elaborarea materialului.
Echivalarea programului de pregătire profesională, structurat şi nestructurat, cu programul de pregătire profesională organizat de un alt organism profesional din domeniu pe plan naţional sau internaţional se poate face numai dacă există un protocol încheiat între Cameră şi respectivul organism profesional. Echivalarea se face în baza unei adeverinţe/unui atestat care să ateste participarea la programul de pregătire organizat de respectivul organism profesional.
Monitorizarea Programului de pregătire profesională continuă
Departamentul de admitere, pregătire continuă şi stagiari din cadrul Camerei monitorizează dacă auditorii financiari îndeplinesc cerinţele de formare profesională continuă anuală impuse de prezentele norme.
Auditorii financiari sunt obligaţi să îşi păstreze o evidenţă proprie, precum şi documentele referitoare la formarea profesională, fiind responsabili să demonstreze că şi-au îndeplinit obligaţiile cerute de către Cameră.
Anual, auditorii financiari trebuie să depună la sediul Camerei, până la data de 31 decembrie, următoarele documente care să ateste îndeplinirea cerinţelor de pregătire profesională continuă:
a) fişa individuală de pregătire profesională, conform formularului prevăzut în anexa la norme;
b) copia actelor doveditoare care atestă formarea profesională nestructurată.